|
|
V dnešním příspěvku bych chtěl diskutovat možnost přechodu z operačního systému Windows na Linux. Zaměřím se na problematiku “kancelářských” sestav u malých a středně velkých podnikatelů. Tento segment se v mnoha ohledech podobá segmentu PC, přesto existují rozdíly (např. hraní počítačových her).
Hlavní motivační okruhy k migraci operačního systému představují:
Některá negativa nasazení Linuxu zmíním v následujících odpovědích na časté otázky.
Nejčastější otázky
1. Je Linux plnohodnotný operační systém? Existují umělá omezení funkčnosti a skryté poplatky?
Linux je plnohodnotný operační systém. Rozsah všech dostupných funkcí není rozložen do různých “edic”. Využívání Linuxu není zatíženo žádnými skrytými poplatky a povinnostmi.
2. Co stávající hardware? Možnosti smíšené Windows/Linux IT infrastruktury?
Stávající běžný hardware : Hardware jste si kupovali jako součást celkového Windows řešení, takže lze předpokládat rozhodně lepší podporu pro OS Windows než pro OS Linux. Přesto s největší pravděpodobností u běžného kancelářského vybavení (počítače, tiskárny, síťové prvky…) Linux zařízení automaticky rozpozná a zprovozní.
Stávající speciální hardware : Jedná se např. o různé POS systémy, CNC stroje, tiskárny speciálních listin, různé diagnostické a měřící přístroje… V těchto případech může nastat mnoho situací:
Proto nelze zobecňovat. Rozhodně doporučuji konzultovat problém s odborníkem.
Sítě : Linux pochopitelně umí sdílet tiskárny a všechnu další běžně využívanou funkcionalitu. V zásadě jsou tři možnosti:
Velmi často se používá kombinace serverů s Linuxem a desktopy s Windowsem.
3. Co stávající aplikace? Co portování aplikací vyvinutých na zakázku?
Aplikace obecně : Aplikace může mít linuxovou verzi, může k ní existovat alternativní linuxová aplikace, nekritické aplikace můžeme provozovat pod Wine, Cedegou… Ale také vaše speciální požadavky nemusejí mít pod Linuxem řešení. Opět nelze zobecňovat.
Specializované aplikace : Úzce zaměřené aplikace (např. klientská část databáze ASPI), jejichž funkcionalita není dostupná pod Linuxem, jsou obvykle drahé, takže není ekonomicky žádoucí je nasazovat na všechny stanice. Můžete vyhradit jednu stanici, na které pro tyto aplikace bude nainstalovaná Microsoft platforma. Šikovný administrátor vám může doporučit řešení na míru (např. virtualizované Windows a zpřístupnění softwaru z ostatních stanic díky vzdálenému připojení na X-Server).
Existuje pro Linux bussiness software? : Ano, např. kancelářské balíky OpenOffice, KOffice, mailový klienti Mozilla Thunderbird, Balsa, Evolution, účetnictví GNU Cash, Winstrom… Problémem může být nedostupnost lokalizace vzhledem k místní jurisdikci a dalším reáliím.
MS Office : Z MS Office pravděpodobně budete migrovat na OpenOffice, který dokáže více méně pracovat s běžnými formáty MS Office. V této souvislosti bych rád připoměl, že ani kompatibilita různých verzí MS Office není stoprocentní. OpenOffice však nezvládá pokročilé vlastnosti jako složitější makra pro Excel. OpenOffice umí ukládat do formátů MS Office. U textových dokumentů (OpenOffice Writer a MS Office Word) je rozhodně vhodnější použít export do .pdf.
Portování na zakázku vyvinutých programů : Záleží na zvoleném programovacím jazyku a knihovnách, na způsobu napsaní kódu, na kvalitě dokumentace… Portování nemusí být potřeba (např. java, webové aplikace), může trvat pět minut nebo naopak vyžaduje napsání celé aplikace znovu. Náklady na znovuvyvinutí softwaru můžou být zvýšeny požadavky klienta na “seamless” přechod (bez přeškolení zaměstnanců), tudíž se musí jednat o přesnou kopii originálu a musí být např. použit i stejný grafický framework. Navíc zadavatelé často chybují a furiantsky ztratí zdrojové kódy k aplikaci nebo si je vůbec nenechají předat.
4. Co prodejci linuxových sestav a další odborníci?
Běžní dodavatelé desktopů se specializují pouze na Windows, takže nejsou ideální volbou pro podnikatele poptávající linuxová řešení. Najít dobrého dodavatele specializujícího se i na Linux není lehké. Rovněž administrátorů s dobrou znalostí Linuxu není dostatek. Navíc jejich práce je často výrazně dražší.
5. Co technická základní bezplatná podpora? Existuje komerční podpora?
Linuxový distributoři dodávají zdarma ke svým produktům i základní servis. Rozsah tohoto servisu se v základních bodech schoduje s rozsahem servisu dodávaného společností Microsoft k nejobvyklejším OEM licencím:
Nadstandardní podporu může nabízí prodejce linuxových počítačů. U “profesionánálních” distribucí si lze technickou podporu předplatit přímo u distributora. Rozsah, kvalita, cena a doba trvání podpory se u jednotlivých distribucí výrazně liší. Rovněž přímo k aplikacím (např. OpenOffice) si lze předplatit podporu.
Výše ceny placené podpory vás v mnoha případech mohou velmi nepříjemně překvapit.
6. Daňová uznatelnost počítačů s Linuxem?
Novinářskou kachnu o daňové neuznatelnosti Linuxu šířili publicisté, kteří nepochopili jedno prohlášení Ministerstva financí. Toto prohlášení zcela správně upozorňovalo, že počítač bez softwaru nelze využívat k podnikání a proto se nemůže jedna o daňově uznatelný výdaj. Hypotetická daňová neuznatelnost linuxových sestav by měla zcela fatální, místy likvidační, důsledky pro podnikání na Internetu.
Počítač zakoupený s Linuxem nebo za účelem instalace Linuxu je pochopitelně daňově uznatelný výdaj. Podobně náklady na instalaci Linuxu a další obdobné náklady jsou daňově uznatelné.
7. Jakou distribuci Linuxu zvolit?
Linuxové distribuce jsou si dost podobné, takže na volbě distribuce příliš nezávisí. Nejběžnější distribuce Ubuntu nemusí být špatnou volbou.
Štítky: Podnikání, První krůčky v Linuxu
To sou zas kecy. Podnikatel, kterej si nasadí Linux na cokoliv těžšího něž je čtení emailů a psaní jednostránkových dokumentů je sebevrah!!
(1) To (j)sou zas(e) kecy.
Co je podnikatel? firma se 150 zaměstnanci a aplikacemi “na míru” obtížně nasadí od zítřka Ubuntu. Pro firmu s 10 zaměstnanci a 4 PC, která používá výlučně na mail, web a jednoduché účetnictví, může být (ale nemusí) linux jednoznačně lepší platforma než linux. Zobecňovat nelze. Článek může pomoci právě těm podnikatelům, kteří o linuxu slyšeli pouze nepodložené fámy typu “To sou zas kecy! MUSÍŠ mít jen Windows jinak (j)seš sebevrah”
Na podnikání bych si pořídil ThinkPad, ale Linux jej degraduje na obyčejný notebook díky tomu, že nemá podporu technologií ThinkVantage v Linuxu (oficiální). Existují sice návody, jak jednotlivé části zprovoznit ale několikadenní bádání a zprovozňování nepovažuji za řešení. Cca 3 dny jsem nemohl zprovoznit Active Protection System, postupoval jsem podlé návodů na internetu - bezúspěšně. Nakonec jsem se musel obrátit na komunitu, kde jsme se po těch pár dnech dobrali dobrali k řešení, ale fungovalo chvíli :-/ A to nemluvím o dalších užitečných featurách jako Access Connections, Fingerprint zabezpečení, TPM čip atd… Proto když ThinkPad, tak jedině s Windows.
za prvé mi to přidá jako óda na linux, za druhé:
ten bod 4, ten je podstatně důležitější. Pokud se firmě podaří najít člověka, který se profesionálně zabývá Linuxem a dává na svou práci záruku, tak zaplatí za něj více, než za běžné,obyčejné a drahé PC s Windows.
Ale toto mě baví, že na linuxu máte vše zdarma, pokud vím, tak OpenOffice jde nainstalovat i na Windows atd……
Je celkem vtipné na začátku napsat:
“Cena licencí : Svobodný software není zatížen copyrightem a licenčními poplatky. Licenční poplatky u kancelářského počítače s Windows, MS Office a placeným antivirem snadno mohou překročit cenu vlastního hardwaru.”
A pak zmínit placenou Cedegu… Navíc, jestli si pan autor ještě nevšiml, open source automaticky neznamená “neplacený”.
Pokud bych chtěl nasadit Linux ve firmě (od 5 zaměstnanců dejme tomu, a kde se opravdu pracuje), určitě bych dal přednost distribuci s podporou. Ta je placená a cena není zrovna symbolická, navíc se platí ročně.
Toto není útok na Linux, je to jen doplnění poněkud jednostranného článku - autor, zdá se, nemá vůbec přehled…
4. Přemysl Vaculík: Mikropodnikatel s jedním zaměstnancem a dvěma počítači si nebude platit profesionální podporu ani u Windows, natož případně u Linuxu, takže to není tak černobílé. Kromě toho, takový člověk se k Linuxu dostane nejspíš skrz doporučení někoho známého, který by zřejmě s základní obsluhou poradil či pomohl.
Lukas: Kdyz chces vyuzivat zbytne ficury, ktere behaji jen pod windows, tak pouzivej windows. Kazdopadne jsi tomu nasadil korunu tim skenovanim otisku prstu - to je skutecne zabezpeceni jak noha.
6. takový podnikatel si pořídí obyčejné PC s Windows. Většina podnikatelů si nenechá spíchnout Linux od někoho známého.
8. Pokud kupuje nový PC s předinstalovaným Windows, tak ano. (ono koupit PC s jiným nebo i bez předinstalovaného OS je dneska dost obtížné, i když ne nemožné, nemluvě o tom, že zákazník má právo na počítač bez OS).
Podnikatelům jde o peníze vždy až na prvním místě a pokud mu známý řekne, že může ušetřit i několik tisíc..
7: kdybyste alespoň trošku znal ThinkPady, pak víte, že FP se používá nejčastěji v kombinaci s heslem (třeba Password Manager v Client Security Solution).
10: Nic to ale nemeni na tom, ze vetsina lidi si mysli, ze otisk prstu je lepsi nez heslo a kupuji to kvuli tomu, ze to videli ve sci-fi filmech.
P.S. Thinkpad jsem mel, ale provozoval jsem na nem Linux
wefkjs>
>Podnikatel, kterej si nasadí Linux na cokoliv těžšího něž je čtení >emailů a psaní jednostránkových dokumentů je sebevrah!!
To je vas osobny nazor, ktory je odovodneny len tam, kde sa nedodrzuju predpisy EU. A tak iso je to limitovane na firmy s 10-100 zamestanacami. Vo vacsich firmach nie je prechod na Linux zasadnejsi problem (okrem strojarenstva). pri mensich firmach sa to zvladne
July 1 2008 - France - Evaluations, Pilots and Studies
The members of the French parliament say switching to an Open Source desktop was less complicated than they anticipated,
The French National Assembly decided to switch to an Open Source desktop in November 2006. The parliament in March last year decided to migrate all its 1145 PCs to Ubuntu. In his interview, MP Rudy Salles, explains how he and his colleagues were recently told that migrating to an Open Source desktop saved half a million euro
http://ec.europa.eu/idabc/en/document/7712
MP je skratka od Member of parliament = clen/poslanec parlamentu
alebo toto. je PSA sebevrahom? Prezili viac ako 3 roky
PSA Peugeot Citroen nasazuje Suse Linux
31. 1. 2007
Automobilka PSA Peugeot Citroen v rámci dlouhodobé spolupráce se společností Novell nasadí operační systém Suse Linux Enterprise Desktop na 20.000 desktopových stanicí a 2.500 serverů.
http://www.lupa.cz/zpravicky/psa-peugeot-citroen-nasazuje-suse-linux/
The principle of technology neutrality was introduced by the European Union in 2002 to provide for this need.
http://www.innovations-report.com/html/reports/communication_media/eu_failed_apply_technology_neutrality_regulating_124187.html
Ano pokial nie su sluzby technicky neutralne, co je ale proti pravidlam IDBC,ISA teda pravidlam DIGIT-u
* Európska komisia
* GRS
* Generálne riaditeľstvo pre informatiku (DIGIT)
http://ec.europa.eu/dgs/informatics/index_sk.htm
16.12.2008
***I
NÁVRH SPRÁVY
o návrhu rozhodnutia Európskeho parlamentu a Rady o riešeniach
interoperability pre európske orgány verejnej správy (ISA)
(KOM(2008)0583 – C6-0337/2008 – 2008/0185(COD))
ii) Väčšie zdôraznenie potreby technologickej neutrality a prispôsobivosti, ako aj
ochrany súkromia a bezpečnosti
Väčší dôraz by sa mal klásť na základné zásady, na ktorých je program založený, ako je
technologická neutralita a prispôsobivosť a ochrana súkromia a bezpečnosti. Tieto základné
zásady sa uplatňujú za každých okolností. (Súvisiace pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
pozmeňujúci a doplňujúci návrh 5 k odôvodneniu 20 a pozmeňujúci a doplňujúci návrh 9
k článku 4.)
iii) Uľahčenie účasti kandidátskych krajín na programe
Účasť kandidátskych krajín na programe ISA je veľmi dôležitým krokom pri príprave ich
orgánov verejnej správy na všetky úlohy a pracovné metódy vyplývajúce z členstva v EÚ.
http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2004_2009/documents/pr/758/758866/758866sk.pdf
mimochodom ISA je prijata a ta sprva bola pozitivna…
To,ze ju niektore staty ignoruju je vec ina…
Když si vemu, kolik malých a středních podnikatelů si spravuje počítače samo, tak si dovedu přechod představit jako docela obtížný.
To by to musel dělat nějaký profík a to je pro spoustu malých podnikatelů moc velký výdaj.
to radim>
ved pisem(12), ze jt to pre firmy pod 10 a nad 100 zamestnancov
to (4): Ale proč je těch linux adminů tak málo? Protože školy na výuku linuxu kašlou. Učíjen Win / MS Office a proto to nikdo neumí. A protože to nikdo neumí, firmy to nechtěj používat. Je to začarovanej kruhu, kterej může přetrhnout jen školství, tím že přestane ignorovat OSS.
15: jaka výuka linuxu, ani jsem se nesetkal s výukou windows. vždy se jednalo o nějaký nástroj nebo vývojové prostředí, které běželo na nějakém OS.
PS: není poptávka, tak není nabídka. Firmy nejeví dostatečný zájem o linuxáky, proto je trh ani nedodává. Opravdu, začarovaný kruh.
16. Na většině škol základních i středních se vyučuje windows a další microsoftí produkty, zejm. MS Office.
Ten pohled je opravdu velice jednostranný. Nezáleží ani tak na počtu zaměstnanců, ale spíš na oboru činnosti. Stavebnictví, strojírenství, zeměměřičství a podobně, prostě linux zdaleka neuspokojí. A pokud jde o účetnictví, které potřebuje každý, máte u nás 1 (slovy jeden) produkt, který běží pod linuxem. A kdo děláte účetnictví víte, že je lépe aby účetní i jeho zákazníci používali stejný software.
Linuxu fandím a doma jej používám, ale na práci mi skutečně neposkytuje to co potřebuji (a podobné je to i s OSX).
13. instalace Linuxových dister rozhodně není obtížnější než instalace windows.
16: Poptávka je obrovská, administrátoři linuxových serverů jsou velmi nedostatkovým zbožím. Problém je ve vysokých školách, které akorát tlačí C# a .NET a vůbec nerespektují situaci na trhu. Takže stát strká peníze do veřejných škol, které vůbec nezajímá situace na trhu.
Ve výsledku nelze během terciálního vzdělání získat dostatečně podrobné znalosti k výkonu povolání správce Linuxového serveru a absolventi se musí Linuxová témata nakonec stejně doučit sami.
20: Určitě máte naprostou pravdu.
Myslím si, že je potřeba odlišovat servery a desktopy. Každá sféra má svoje specifické potřeby a proto i svoje požadavky a jejich řešení a nelze to slučovat.
21: přesně, o serverová a sofistikovaná řešení je zájem, ale není zde zájem o “obyčejného” linuxového profíka, který by se staral o menší firmy, které chtějí linux ve firmě. Neviděl jsem ani jednu poptávku a to mi dorazí do mailu několik za den. I u těch banálních prací je vždy potřeba základů na Win a MS Office (ačkoliv MS Office a OpenOffice není až tak odlišný).
… French National Assembly decided to switch … No to je tedy sranda. Linux ve firmě na kancelářský věci nikdo nemá, možná nějaký živnostník či společnost o 3 lidech :-). I na těch serverech mají raději Windows 2008.
Tak si to vezměme. OpenOffice - neumí dobře editovat MS Office dokumenty a má blbé rozhraní. Navíc chybí Sharepoint Server na integraci pro portály. Účetnictví je jenom jedno, WinStorm a jiné neexistuje. GNU Cash neznám no. Evolution - no fajne…
Další omyl je to, že někdo bude cosi portovat. Kdo? Za 10000-15000 Kč na manday? :-)). No to bude velmi efektivní a jistě robustní řešení.
23>
>Tak si to vezměme. OpenOffice - neumí dobře editovat MS Office dokumenty
Co nie je problem, pokial sa dodrzuju normy EU(dokonca aj slovenske).
Tam nie su formaty microsft Office ale len ODF 1.0, ktore sa MS nevie ukladat korektne. Miera dodzrziacvania zakonov EU je u nas mala. To si priznajme
Štandardy sú nástrojom pre zavádzanie a udržiavanie interoperability
informačných systémov a využívania informačno-komunikačných technológií.
V zmysle zákona č. 275/2006 Z. z. o informačných systémov verejnej správy sú definované nasledovne:
“Štandardom je súbor pravidiel spojených s vytváraním, rozvojom a využívaním informačných systémov verejnej správy, ktorý obsahuje charakteristiky, metódy, postupy a podmienky, najmä pokiaľ ide o bezpečnosť a integrovateľnosť s inými informačnými systémami. Štandardy musia byť otvorené a technologicky neutrálne.”
312
V Ý N O S
Ministerstva financií Slovenskej republiky
z 9. júna 2010
o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy
§ 19
Textové súbory
Štandardom pre textové súbory je
a) prijímanie a čítanie všetkých doručených formátov
textových súborov, ktorými sú
1. Rich Text Format (.rtf),
2. Hypertext Markup Language (.html, .htm) alebo
Extensible Hypertext Markup Language (.xhtml)
podľa World Wide Web Consortium (W3C),
3. Portable Document Format (.pdf) minimálne vo
verzii 1.3 a maximálne vo verzii 1.5,
4. Open Document Format (.odt) maximálne vo verzii
1.2,
5. Text Format (.txt) v kódovaní UTF-8,
b) používanie najmenej jedného z formátov textových
súborov uvedených v písmene a) pri ich odosielaní
alebo zverejňovaní1) vrátane ich zverejňovania na
webovom sídle, najmä formátu uvedeného v písmene
a) treťom bode, ak nie je predpokladaná ďalšia
úprava textového súboru, a najmä ak je súčasťou
textového súboru grafika,
c) používanie iného formátu textových súborov, ako je
uvedené v písmene a), pri jeho zverejňovaní na webovom
sídle, ak je súčasne na rovnakej webovej stránke
zverejnený rovnaký obsah v rovnakej štruktúre
najmenej v jednom z formátov textových súborov
uvedených v písmene a) druhom až štvrtom bode,
d) používanie formátu textového súboru uvedeného
v písmene a) treťom bode pri odosielaní alebo zverejňovaní
prezentačných súborov,
e) používanie iného formátu prezentačných súborov,
ako je uvedené v písmene d), pri jeho zverejňovaní na
webovom sídle, ak je súčasne na rovnakej webovej
stránke zverejnený rovnaký obsah v rovnakej štruktúre
najmenej v jednom z formátov textových súborov
uvedených v písmene a) druhom až štvrtom
bode.
http://www.informatizacia.sk/ext_dok-vynos_a_prilohy_2010-312/7431c
Cize keby sa dozdrziaval zakon a jeho vykonaci vynos nie je toto ziadny problem…
>a má blbé rozhraní.
To je vec nazoru a nove sa blizi
>Navíc chybí Sharepoint Server na integraci pro portály.
Pokial viem, tak na toto vsetko su pre openoffice pluginy, co je subjektivne lepsie, alebo si vyberiete len tie funkcie, ktore potrebujte..
Ale niekto to moze povazovat za nevyhodu. Teda toto je diskutabilne…
>Účetnictví je jenom jedno, WinStorm a jiné neexistuje.
Toto je pravda a tento argument beriem
18>
>Nezáleží ani tak na počtu zaměstnanců, ale spíš na oboru činnosti.
>Stavebnictví, strojírenství, zeměměřičství a podobně, prostě linux zdaleka
>neuspokojí.
ano a nie. pre tieto odbory exituju profesionalne a amaterske nastroje pre Linux, ale u nas, dominuje poloprofesionalne nastroje typu AutoCAD pre Linux nie su.
CAD-y pre Linux su v kategoriach do 200 Eur a nad 100 000 Eur. Od 200- 100 000 Eur nie su to je pravda..
to 16: Jenže firmy linux nechtějí často proto, že by museli školit zaměstnance, poněvadž je jaksi neproškolily školy. Docela se divím, že všem těch lidem, co jim strašně vadí představa, že by děti byli “obtěžovány” výukou linuxu, který používá jen 1 procento lidí, že jim nevadí, že jsou do dětí huštěny informace jako hlavní město Brazílie apod. Kolik z nich to někdy bude potřebovat? 1%?
Mě osobně by se mi líbilo použití Linuxu (svobodného software) na počítači. Určitě by se to vyplatilo. Například pokud bych si vybrala notebook za 5 tisíc korun včetně Windows a antiviru (případně start verzí Office od MS), pak by stejný notebook bez proprietárního software mohl stát polovinu. A to je opravdu velký rozdíl!
[25] řekl bych, že zrovna Brazílie je dost velká země na to, aby její hlavní město patřilo do všeobecného přehledu. Nota bene, když se jmenuje stejně jako země a navíc ho založil Čech ![]()
Plané řeči uhrovitých linuxáků. Kancelářské počítače se dneska dělí na umí Microsoft Outlook a připojit se na server Microsoft Exchange a neumí Microsoft Outlook a připojit se na server Microsoft Exchange, potvrdí 10 z 10-ti skutečných administrátorů podnikových sítí. Sice si můžou linuxáci nadále lhát do kapsy že je to jinak, ale prostě na kancelářských PC si dosud ani neškrtnou. A to jsem ještě nehovořil o skutečně velkých organizacích o 200 a více PC, tam Linux připadá v úvahu leda tak na firewall.
ad 5 Cobra : >>Pokud bych chtěl nasadit Linux ve firmě (od 5 zaměstnanců dejme tomu, a kde se opravdu pracuje), určitě bych dal přednost distribuci s podporou. Ta je placená a cena není zrovna symbolická, navíc se platí ročně.
Ta distribuce NENÍ placená, placená je pouze podpora. Tuto podporu by musela firma zaplatit u jakéhokoli systému. Není obvykle důvod, proč by měla firma např. s 10 desktopy předplácet podporu a ani u řešení s Win se to nepředplácí.
ad 23 Petr : >> Účetnictví je jenom jedno, WinStorm a jiné neexistuje. GNU Cash neznám no.
Vaše sebejistota je kouzelná. (GNU Cash, který neznáte, je další účetní program pro Linux.)
>>Další omyl je to, že někdo bude cosi portovat. Kdo? Za 10000-15000 Kč na manday? :-)). No to bude velmi efektivní a jistě robustní řešení.
Tohle raději nebudu komentovat.
ad 26 Jarmila : A o tom to je…
ad 28 Martin : Pokud se někdo dokáže obejít bez MS Windows, MS Office atd., může klidně ušetřit 5000-10000 Kč na jednu stanici. Jde o nalezení ideálního řešení. Vůbec nejde o škatulkování počítačů, podsouvané smyšleným anonymní autoritám (10 z 10-ti skutečných administrátorů, 9 z 10 zubařů, 8 z 10 žen apod.).
>>A to jsem ještě nehovořil o skutečně velkých organizacích o 200 a více PC, tam Linux připadá v úvahu leda tak na firewall.
Tak to je obvyklý omyl. Obvykle platí, že čím je organizace větší organizace, tím více využívá Linux. Ve velkých organizacích jsou obvykle téměř všechny servery linuxové.
28. Martin
Spravne. Tie, co to vedia maju predinstalovane Ubuntu a tie co to nevedia, maju predinstalovany Windows
K clanku… Podla mojho osobneho nazoru sa prechod nevyplati za ziadnych okolnosti, pokial stavajuci SW aspon ako-tak funguje (co ovsem nieje az takym pravidlom
) Zaujimave by ale mohlo byt zhodnotit a spocitat, o kolko (ne)vyhodnejsie by pre zacinajucu firmu bolo nasadit Linux hned od zaciatku, prinajhorsom v dakej kombinacii s jednym-dvoma win-masinami pre zabezpecenie kompatibility s okolitym svetom.
“Tak to je obvyklý omyl. Obvykle platí, že čím je organizace větší organizace, tím více využívá Linux. Ve velkých organizacích jsou obvykle téměř všechny servery linuxové.”
Tak s tím musím souhlasit, aspoň u nás to tak je. Převažuje Linux, ty důležité jsou pouze Linuxové. Windows je pouze těch, kde nejsou data, nebo neběží 24 hodin denně.
další účetnicvtví pro linux: http://www.abclinuxu.cz/clanky/kmymoney-uctujte-v-linuxu
další obří firma (spíše státní organizace s desetitisíci desktopy) využívající linux: http://www.lupa.cz/zpravicky/francouzska-policie-nasadi-ubuntu/
k tomu vzdělávání linuxových odborníků mám názor, že většina rádoby odborných škol se zaměřením na IT hustí do studentů jen Win řešení, výjmečně linux zmíní jen okrajově, pak ze škol vycházejí tupouni, kteří se umí v oknech proklikat k nastavení systému a umí připojit XP do sítě. Já osobně bych upřednostnil školu s výukou linuxu před widláckým inštitútem, má to větší perspektivu, “znalců” OS Win je kopa a těžko dnes shánějí dobře placenou práci, u linuxových odborníků je to naopak, poptávka po nich převyšuje nabídku.
31:
vyjma Policie ČR, ta je v takové vatě, že může platit stovky licencí na WIn servery (ironie)
Boze, to jsou ale kecy.
“Novinářskou kachnu o daňové neuznatelnosti Linuxu šířili publicisté, kteří nepochopili jedno prohlášení Ministerstva financí.”
Ne, publiciste to pochopili SPRAVNE. Ostatne, MF pak vydalo “opravenou” verzi prohlaseni. Nepiste tu BLUDY!
Kancelarsky pocitac, tak jak jsem se s nim v praxi setkal nescetnekrat. Vynecham-li miny, solitaire, platformove nezavisly facebook a podobne ‘pracovni’ nastroje, zbyvaji postovni klient, internetovy prohlizec, word a excel pro jednoduche ukoly, pdf prohlizec, prohlizec obrazku, pristup na spolecne datove uloziste, skype, webove intranetove aplikace… tzn. nic, co by nezvladl pocitas s Linuxem. Linux toho samozrejme zvladne mnohem vice, ale to je na jinou (odbornejsi) debatu, protoze podle mne prevazuje vyuziti, jak jsem ho popsal vyse. A k lidem asi tolik, je mnohem jednodussi sehnat slusneho Linux/network admina, nez ‘dokopat’ zodpovedne nadrizene a uzivatele k migraci z Windows na Linux, ale to je na jiny clanek. Obecne povedomi o moznostech jednotlivych platforem a optimalizaci pracovnich postupu je casto dost tristni.
re 34 : Ta “opravená” verze nic neopravuje a nemění význam sdělení. Pouze vysvětluje méně chápavým poměrně triviální záležitost, že užívání svobodného a freeware softwaru není užívání pirátského softwaru. Třeba já jsem tu zprávu pochopil správně okamžitě (viz můj pohotový komentář http://linuxzblizka.blog.zive.cz/2010/05/prospiva-bsa-svobodnemu-softwaru/ ).
Daňová neuznatelnost linuxových sestav je na první pohled nesmysl, který by měl vážné důsledky pro firmy jako seznam.cz, které využívají prakticky jen linuxové sestavy.
Předesílám, že jsem Unixář od roku 1994, pak Solaris, Irix, Windows 95-2000, XP, Vista a nyní Ubuntu.
Ubuntu provozuji na 3 vlastních PC - 2x desktop, 1x server. Dalších několik mých přátel již má také Ubuntu 10.04.
Důvody proti nasazování Linuxu do velkých firem jsou jednoduché:
* závislost na MS technologiích
* intranet závislý na MS IE 6
* proprietární aplikace nad .NET nebo Win API
Důvody pro nasazení Linuxu do malých podnikatelských subjetů:
* snadnější udržitelnost
* automatické záplatování nejen OS, ale i aplikací!!! (zkuste udržovat na 10 PC aktuálních 20 Win programů)
* běžný podnikatelský subjekt v dnešní době vystačí s Google Apps - dokumenty, pošta, hosting aplikací = stačí mu Chrome browser a PC do 10.000 Kč s pořádným LCD
* výborná spolehlivost v síťových operacích
* moderní HW má obvykle lepší podporu v OS než u Windows (můžete mi věřit)
* Linux se snadněji zálohuje a upgraduje
* cena za nastavení a vysvětlení základních služeb odborníkem nepřesáhne 2.500 Kč - kolik stojí Windows 7?
Jen pro příklad:
* používám Chrome a Firefox
* dokumenty a poštu mám na vlastní doméně na Google Apps
* k hostingu přistupuju Filezillou nebo přes SSH
* privátní data šifruju TrueCryptem
* tam kde je potřeba .NET a nefunguje mono, použiju Windows XP pod VBoxem
Až bude na Linuxu bezproblémový výběr českých účetních programů, tak pak se možná můžeme bavit o tom, že podnikatelé začnou uvažovat o přechodu na Linux. Ušetřené dva tisíce za licenci jsou naprosto nedůležitý parametr.
linux nevyžaduje údržbu?
38: České účetnictví existuje a ERP systémy taky. Navíc většina firem potřebuje účetnictví jen na jednom počítači, kde lze nechat pro kompatibilitu Win, menčí firmy si obvykle najímá externí účetní.
S dvěma tisíci jste vedle jak ta jedle. Licence k Win, Office, antiviru jsou minimálně osm tisíc. Dva tisíce nejsou ve firmě ani průměrné roční licenční výdaje na jeden počítač.
U nejbeznejsich aplikaci/cinnosti je uzivateli s alespon selskym rozumem jedno, jestli jim pouzivane aplikace bezi na Windows, Linuxu nebo OS X.
Instalaci nekterych linuxovych distribuci ‘musi’ dnes zvladnout kazdy, kdo zvladne instalaci Windows (podobne i napr. nastaveni site, aktualizace atp).
Orientace na webove aplikace a jejich rychly rozmach odsouvaji vyber os do pozadi.
Ve velkem poctu pripadu je nejvetsi prekazkou uzivatel/vyvojar (zavislost na proprietarnich nestandardizovanych technologiich (MS IE6, MS Office pseudoformaty), nechut/strach naucit se/vyzkouset neco noveho).
Nekdo rad argumentuje ucetnictvim. Na kolika kancelarskych pocitacich, u kterych pripada uvahu migrace z Win na Linux (deseti/sta-tisice pocitacu na uradech), bezi ucetnictvi? Maly resp soukromy podnikatel, at si za sve pouziva, co mu vyhovuje. Statni urednici placeni z nasich dani by meli vyuzivat nejefektivnejsi prostredky, coz mohou byt v nekterych pripadech Windows a v jinych klidne Linux/Unix.
24 - je síce pravda, že štandardné formáty pre dokumenty sú podľa legislatívy kadejaké, problém je v tom, že REÁLNYM štandardom sú .doc. a .xls
Všetky dokumenty, čo ti kedy prídu, budú vo formátoch Microsoftu, a to občas pôjde o zložité formuláre určené pre ďalšie spracovanie… A dokumenty budeš aj posielať a prijímateľ ichbude nusieť aj otvoriť.
Takže básniť o štandardoch je jedna vec, zažívať problémy je vec druhá. Najmä keď ide o “štandardy” pretláčané umelo a sto rokov po funuse. To sa môže podariť len za cenu enormného tlaku štátnej správy, čo vezme Open Sourcevšetku popularitu.
Plus príjemnejší a ergonomickejší UI v MS Office…
[42] Kdyz je UI MS Office prijemnejsi a ergonomictejsi, proc posilaji firmy urednice s kazdou novou verzi MS Office na drahe preskolovani, kde se vetsinou uci delat, co delaly dosud ovsem v modernejsim prostredi?
Zakladni UI (nejen) kancelarskych jsou si casto velmi podobne a problem vidim spise ve zvyku, nechuti naucit se nove resp nepruznem mysleni uzivatelu. Spousta uredniku vubec nevyuziva (prip jen sporadicky) popkrocilejsi funkce MS Office.
28. V tom pripade marne premejslim co jsem teda v ty praci celych 12 let delal ![]()
Martine, tvoje prohlaseni mi spis pripomina krec “vymenaru toneru” kteri maji strach ze by prisli o flek pac tomu nerozumi.
[39] Ve srovnani s pracovni stanici s Windows nepotrebuje Linux udrzbu(resp. da se mnohem snaze zautomatizovat). Ale to je jen osobni zkusenost, nekdo dalsi to urcite vidi jinak.
[45] Cim vice Win zaplat (system i aplikace) a Win stanic, tim je udrzba komplikovanejsi. Kancelarske stroje se slusnymi uzivateli s omezenymi pravy se daji jinak udrzovat taky celkem snadno. Ale pri kazde vetsi aktualizaci cervik proste hloda ![]()
Jak je vyreseno prihlasovani do domeny a single-sign-on bez IE???? Bez toho firemni prostredi nemuze byt…
42>
pojem realny standard neexistuje. Bud je neie stanadrad, alebo nie.
Existuju ale standardy de jure-podla prava a de facto- podla masovosti pouzivania a zjavne ste mail na mysli tie druhe
>Všetky dokumenty, čo ti kedy prídu, budú vo formátoch Microsoftu, a to občas pôjde o zložité formuláre určené pre ďalšie spracovanie… A >dokumenty budeš aj posielať a prijímateľ ichbude nusieť aj otvoriť.
Pokial tam nebude makra, tak nie problem. Export do MS formatov je otazkou dvoch klinkuti
>Najmä keď ide o “štandardy” pretláčané umelo a sto rokov po funuse.
nie su pretlacane umelo
Technicka neutralita riseni je v zmluvach EU urcite od roku 1996 a nie skor.
ani 100 rokov po funuse
prave momentalne su naklady stanej spravy a ich redukcia “in”
napr.
http://www.osor.eu/news/uk-government-use-of-odf-would-help-break-vendor-lock-in
>To sa môže podariť len za cenu enormného tlaku štátnej správy, čo vezme Open Source všetku popularitu.
Stana sprava pretalcila u nas single vendor lock-in na Microft, takze to nie je argument, ze bude tlacit inam, A OSS popularitu tym nestraca ale ziskava. Najviac sa talci vo Francuzskua atam bol linux minuly rok jden den pouzivanejsi ako Windows XP
http://gs.statcounter.com/#os-FR-daily-20080701-20100831
Autor nema prehled. Kazda firma s 15+ pocitaci resi vzdaleny pristup, maily, ukladani dat, hromadnou spravu, publikovani aplikaci do cele site, zabezpeceni ap. Naklady na OEM Windows + Office + SA v multilicenci jsou to posledni. Mnohem drazsi je hardware + infrastruktura + sprava.
49. The Lighter
Na rozdiel od Windowsu sa v Linuxe vzdialeny pristup spolu s kompletnou automatizaciou (vykonaj na pocitacoch 10-24 tieto prikazy,) publikacia aplikacii (alias firemny metabalik :-P,) nastroje pre zabezpecenie, hromadnu spravu, zalohovanie, atd. atd. atd poklada za samozrejmost a dodava sa uz v “zakladnom baleni,” je dobre zdokumentovana a jednoducho konfigurovatelna, ci uz lokalne alebo dialupom z obeznej drahy.
V autorovom prehlade by som problem nevidel.
47. tabletmania.cz
Gnome-keyring-daemon. Po nasom sa tomu vravi tusim klucenka a ma to kazdy poriadny OS.
Linux je sice zadara, ale kdo tomu rozumi? Kdo to umi spravovat? O windows se vam postara lojza z horni dolni za par korun, kdezto linuxari jsou drahy a je jich malo.
>O windows se vam postara lojza z horni dolni za par korun,
nepostara, moj byvzly kolega bol skolitelom skolitelov serverovych Window(jeden z troch v stredje europe)s a on jediny vedel Windows ovladat skutocne. Zvysni ludia mali ten pocit, ale realtia bola ina..
>kdezto linuxari jsou drahy a je jich malo.
[52] Mistni fora a poradna (bohuzel i nemalo firem) jsou plne podobnych lojzu odborniku.
makam v malé firmě cca do dvaceti zaměstnanců….
Linux: file server, testovaci web server, můj telefon ![]()
můj desktop - ale…. ve wmvare wxp protože: cad, programování plcček, programovatelných modulů a podob…..
zbytek firmy samozřejmě ( ti co maj kompy
) widle xp - vista…
Můj závěr:
linux v kanclu - ano - ale pouze na základní práce, jinak se dostaneš k tomu že není soft….
a soft nebude dokud nebudou uživatelé a uživatelé nebudou dokud nebude soft….
srovnání s widlema:
linuch je defacto bezproblémovější ( systém jako takovej) instalace, zpráva a td….
ale i přesto pokud by ke mě někdo přišel: dám ti komp, vyber si jeden systém a na něm budeš dělat.. tak z důvodů neexistence SW šáhnu po widlích
55>
pragmaticky pristup beriem, ale je tam zasadny bezpecnostny pruser s tymi PLC, hoci velmi na vyber nemas
Prave PLC a Windows su nvehodne riesenie, co ukazala havaria ropnej plosiny v Mexickom zalive
[56] Programovani PLC, CAD atp prece nejsou kancelarske aplikace. To tady rovnou mohl nekdo argumentovat .NETem.
Mám firmu o pěti strojích, klasická obchodní firma (včetně výroby), všechno běhá na Linuxu. Postupně jsme přecházeli na open source programy, takže pouze Linux máme asi 3 roky. Správa serveru je úplně bezproblémová, na pracovních stanicích také již nemáme programy, které by vyžadovaly Windows. Vše běhá na MySQL+PHP. Takže v tomto případě Linux jednoznačně ano.
Já nevim, táta má realitku a v ní pár lidí, všude windowsy, bavili jsme se o tom, že linux by byl lepší a levnější, ale táta vyrukoval s tím, že dělá odhady pro banky a ty mají svoje aplikace jak k nim posílat data a různé další epodatelny, které dneska využívá hodně lidí v podnikání a ty nevím jakou mají podporu v konqueroru, v mozille asi jo (navíc kupa záplat každou chvíli, jak to ty banky a úřady pořád ladí), ale přechod těch podnikatelů by byl asi tak bolestný, že radši zůstanou u winů a budou občas platit servisu, nebo údržbu a instalace udělá každé zdatnější dítko ze střední školy, což už by s linuxem chtělo profi dítko, nebo servis a nevím jestli se každý obyč technik zaobírá linuxem - je to možný
53: kdezto linuxari jsou drahy a je jich malo.
To není pravda. Nejsou drazí ani jich není málo. Řada z nich hledá práci.
3 Lukas: Linux je natolik kvalitní OS, že pomůcky a obezličky jako ThinkVantage apod. prostě nepotřebuje, to je dobrý tak leda pro Windows. S active protection systémem či čtečkou otisku prstů apod. samozřejmě není problém, Thinkpad je pro Linux ideální volba.
Dělal jsem několik let u úřadu, který měl na všech desktopech Linux. Administrovala to za velmi slušné, až by se řeklo gigantické prachy jedna nejmenovaná firma z Moravy. Výsledkem bylo, že si po dvou letech lidé začali do zaměstnání nosit soukromé notebooky, aby aspoň něco udělali.
62. Technik:
Takze urad 2 roky nevykazoval ziadnu cinnost a on si toho vobec nikto nevsimol?
(boze ludia, ked uz, tak aspon nieco uveritelne)
50. kozec
??? Ja narazel na to, ze resit kolik stoji licence windows je uplne zbytecne v porovnani s dalsimi naklady a praci. To ma smysl u skutecne malych siti, rekneme do 10PC. Tam skutecne muze znamenat uspora na licencich znacnou cast IT rozpoctu.
Jinak co se tyce toho cos psal, tak linux nema ani zdaleka tak promakanou centralizovanou spravu site jako windows (od skupinovych politik az po rizeni pristupu k siti). Vem si kolik toho v tomto ohledu nabizi Windows Sever Foundation, ktery stoji 5 tisic a nepotrebuje CALy. Ad metabalik a podobna reseni: jedna vec je vytvorit metabalik, druha je distribuovat aplikace pres RDS nebo App-V… Za kvalitni reseni si priplatis i na linuxu. Kdyby mel linux vse, a jeste k tomu zdarma, tak je uz davno dominantni platformou.
nase firma (radove 10tis. desktopu a cca 1000 serveru, vse az na vyjimku cca 100 nixovych serveru z 90 let, bezi na widlich), sprava pc je hruza jelikoz na nich dela vice uzivatelu a musi mit vice uctu pro ruzne uzivatele, jejich reinstalaci a nastaveni stravi IT techik celou smenu, nedej boze vymena 10 pc na oddeleni, to vyzaduje min tydenni pripravu a praci nekolika ITaku, nez je tech 10 kousku pripravenych a nakonfigurovanych (intranet,kancelarsky balik,pdf,neco na obrazky,antivir), doma nainstaluji a nastavim na sve siti linux vcetne apps max. za1-2 hod.
“Open source není zatížen copyrightem”, “Linux je méně hardwarově náročný”, “Linux po nainstalování a nastavení nevyžaduje žádnou další údržbu”.
Zde jsem vybral pár citátů - každému doporučuji si zjistit, zda to náhodou nejsou lži ![]()
64. The Lighter
Naopak, cim viac strojov mas, tym lacnejsia je praca v pomere k cene vsetkeho ostatneho. Pretoze robis len jeden image, jeden instalacny skript, jednu sadu spustacich CD (pripadne jeden server pre boot zo siete.) Vsetko ostatne je praca pre cvicenu opicu nauctovana trasucim sa oslom
> Ad metabalik a podobna reseni: jedna vec je vytvorit metabalik, druha je distribuovat aplikace pres RDS nebo App-V
Iste, nieje to to iste. S metabalikom je to rychlejsie
A je to samozrejme len jedno z moznych rieseni. Rovnako ako vacsina ostatnych Technologii(TM) nema pod Linuxom nastroje pre centralizovanu spravu, spravu prav ani nic podobne. Nastavuju a spravuju sa rovnako, ako vsetky ostatne aplikacie alebo casti systemu a moznost robit to nadialku, len pre urcitych uzivatelov, len pre urcite stroje, len v piatok (…) je vedlajsi efekt. Takze zatial co pod Windowsom mozem centralne spravovat len urcite funkcie a aplikacie, ktore ich podporuju, na pod Linuxom (resp. pod lubovolnym *nixom) si zo svojho kresla nastelujem kdekolvek a cokolvek.
re 62 : Tak to zjevně není chyba Linuxu. Kvalitní dodavatel nikdy nenabízí řešení u kterého není schopen zajistit funkčnost. A dobrý odběratel za nefunkční řešení neplatí “gigantické prachy”, ale spíš aktivuje svoje právníky. Pokud jsou obě strany neschopní, stěží bude fungovat jakékoli řešení.
re 64 : Licenční poplatky u MS platformy jsou významnou položkou i pro velké sítě. Zmíněné RDS a App-V nejsou žádnou výhrou proti linuxovým řešením.
Můžete uvést jednu konkrétní nezpochybnitelnou výhodu Windows při centralizované správě sítě? Tj. konkrétní úkol při správě sítě, který lze na Windows provádět efektivněji než na Linuxu. Souhlasím s příspěvkem kozec 67.
>>Za kvalitni reseni si priplatis i na linuxu. Kdyby mel linux vse, a jeste k tomu zdarma, tak je uz davno dominantni platformou.
Ale Linux je v určitých segmentech již dávno dominantní platformou.
re 66 : Také doporučuji, si to zjistit. Stačí si přečíst licenci, porovnat minimální hardwarové požadavky Windows 7 a např. Ubuntu…
Pokud nejste strojař, grafik, hudebník, geodet, účetní, nepotřebujete exchange server, otevírat složitější dokumenty, připojovat skenery a synchronizovat si mobil, pak je pro vás Linux naprosto ideální operační systém. Alternativně také můžete použít psací stroj, který danou práci zvládne také a nabídka softwaru pro něj bude jen nepatrně užší.
67. kozec
To je blbost. Prave v malych a strednich firmach plati, ze cim vic zamestnancu, tim vyssi jsou IT naklady na hlavu. Financni narocnost se zacne snizovat az pote, co mas vybudovanou infrastrukturu. Nebo si snad myslis, ze firma s peti zamestnanci ma vyssi naklady na jednoho nez firma se 40? (ktera uz potrebuje servery, diskova uloziste, IT pracovnika, ap.)
Druha blbsot. Stejne tak ja muzu argumentovat tim, ze windows maji registry. Jde o to, ze Windows maji Group Policy, ktere slouzi jako skutecna centralizovana sprava cele site. Na linuxu si za stejny komfort musis priplatit (napr. neco od Centrify). Nechapu, jak toto nekdo nebere jako naprosto jasne plus pro windows platformu.
Ad. metabalik, k tomu se radeji ani nebudu vyjadrovat. Podle me vubec nevis, o cem je rec. Na tvoje dalsi prispevky uz nebudu reagovat.
68. uzivatel2
Stojim si za tim, ze licencni poplatky za workstation jsou malou polozkou v IT rozpoctu velkych firem. (pozor, o serverech a CALech jsem ve svem prispevku nelmuvil). Vem si kolik stoji kvalitni servery a jejich zazemi, IT oddeleni, ap. Vybudovat poradnou serverovnu se vsim vsudy stoji miliony, proti tomu jsou OEM Windows + Office + SA pakatel.
Konkretni priklad z praxe samozrejme uvest muzu: stredne mala firma - 30 zamestnancu, hlavni ucetni odchazi na materskou a protoze je pro firmu nepostradatelna, tak se s sefem domluvi, ze bude po celou dobu pracovat z domu. Dostane levny notebook, ktery se pripoji do firemni domeny. Nacte se jeji profil, vsechny Group Policies se automaticky aplikuji. Diky rizeni pristupu k siti muzu zakazat ucetni pristup, pokud by na “svem” notebooku cokoliv zmenila, nainstalovala nebo vypla a tim by ohrozila bezpecnost site (firewall, antivirus, dulezite utilitky ap.). Tim ji take donutim dodrzovat system a vsechen software vzdy aktualizovany, jinak se do site vubec nepripoji. Vsechny zmeny a nastaveni site ve firme (zmena nastaveni mailu, instalace programu, tiskaren, certifikatu ap.) se automaticky projevi i na jejim domacim notebooku. (s tim, ze ho pri zmene samozrejme muze mit vyply, a ne ze ji tam budu vzdalene menit nastaveni)
68. uzivatel2
Jeste co se tech RDS a App-V tyce: vyhra to je, pokud je potrebujes. Napr. pokud neni aplikace kompatibilni s ruznymi verzi windows (nebo ve svete linuxu s ruznymi distribucemi) - napr. ucetnictvi KelWin neni kompatiblni mezi XP, Vistami a 7. Aplikaci si virtualizuji a je po problemu - pobezi kdekoliv.
Malá úvaha ke školství:
1. Na VŠ se nevyučuje administrace Exchange, SQL serveru apod. -> to, že je pro Linux mnohem méně adminů než pro Win, má příčinu někde jinde.
2. Souvislost bych viděl spíš v tom, že už na každé ZŠ je řada žáků, kteří se docela dobře umí pohrabat ve Win - ale nenajdou se žáci, kteří by se uměli pohrabat v Linuxu… Myslím, že až bude většina her vycházet i v portech pro Linux, tak se ty poměry vyrovnají - nejdřív na těch ZŠ a o pár let později i u těch adminů ![]()
ad 37. - hezký přehled, bohužel jste to nakonec pokazil:
“tam kde je potřeba .NET a nefunguje mono, použiju Windows XP pod VBoxem” - kde je potom úspora za licenci Win? Jakmile si musím tak jako tak koupit licenci Win, tak Linux už znamená jenom náklady/práci navíc…
To sou zas kecy. Podnikatel, kterej si nasadí Linux na cokoliv těžšího něž je čtení emailů a psaní jednostránkových dokumentů je sebevrah!!
Tak to jsme sebevrazedna firma. Mame linux na nekolika stovkach pocitacu i na serverech a jedina windows ve firme jsou na noteboocich vedeni firmy.
47: Ze by treba Kerberos+PAM? Ale ne, to je urcite blbost. Poradna firma se bez IE neobejde ![]()
70. The Lighter
IT naklady na zamestanca su Cena za HW + Cena za SW + Cena za pracu okolo toho. Cena za pracu ale nestupa aritmetickou radou, je v nej cast, ktora ostava konstatna nezavisle od mnozstva nasadenych strojov. Aj ked nevylucujem, ze sa vo firme do 5 zamestnancov rozhode spravca (a.k.a. synak od susedov) nainstalovat vsetkych 5 strojov rucne
Dalej, nic z toho, co si vymenoval nieje s Linuxom problem. Prinajhorsom je to otazka jedneho skripu, ktory sa cez zabezpecene spojenie stiahne a pozadovane vlastnosti nastavi / skontroluje. Alebo si mozes priplatit za “komfort,” rovnako (aj ked mozno menej) ako si priplacas v pripade Windows. Plus, opat by som rad zdroaznil, ze narozdiel od *nixovych rieseni nieje GPO ani zdaleka vsemocny a zrovna v pripade uctovnickeho programu (ktore sa v nasich koncinach pisu adminom za trest) by sa ti mohlo celkom lahko stat, ze by si po zmene nastaveni musel pani uctovnicku navstivit
Inak, ja osobne by som tej uctovnicke zriadil skor vzdialeny pristup cez SSH alebo s pouzitim FreeNX servera. Bolo by to jednoduchsie hlavne pre nu (skutocne si sa uz niekedy videl uctovnicku aktualizovat svoj software? :-P) a cas by to usetrilo nam obom.
A co bolo s tymi registrami?
72. The Lighter
> Napr. pokud neni aplikace kompatibilni s ruznymi verzi windows (nebo ve svete linuxu s ruznymi distribucemi)
Chapem cloveka, ktory si do firmy nasadil rozne verzie Windows, ale naco by si niekto komplikoval zivot pouzitim roznych distier? Inak, pokial mi je zname (ale kludne sa mozem mylit :-P) AppV sice umoznuje spustat dve verzie toho isteho programu vedla seba, ale nedokaze zazracne pomoct, ked je program nekompatibilny s niektorou verziou Windows. Aplikacie totiz nebezia na vzdialenom servery, namiesto toho sa stahuju na klientsky stroj a spustaju sa lokalne (sanboxovane, ale s vyuzitim funkcii lokalneho OS)
“Údržba a bezpečnost : Linux po nainstalování a nastavení nevyžaduje žádnou další údržbu. Podnikatelé se často začínají o Linux zajímat po nějakém nepříjemném incidentu s malwarem.” … už zde jste si naběhl, protože je to holý nesmysl. Systém (libovolný) je pouze tak bezpečný, jak se o něj stará kvalifikovaný správce a napsat, že se o něco nemusíte starat je sebevraždou, nebo také bezpečnost v českém amatérismu. Provádět update, stejně jako aplikovat patřičnou politiku uživatelům a zabezpečovat bezpečnost a obslužnost platí jako prvořadé pro každý OS bez vyjímky.
Mezi debaty MS Office vs OpenOffice nepatří jen makra, ale také často zapomínaný Sharepoint a možnosti, které opravdu tam, kde se pracuje nenahradíte zatím ničím svobodným - neplaceným software. Kdo nepoznal vazby Access - Excel - Sharepoint - Word opravdu nepochopí.
78.
Jak často se používá vámi uvedená kombinace? Jak často se používá Acces? Opravdu neexistuje žádný svobodný nástroj ke sdílení dat?
Nevím, jen se ptám..
re 71 : Na Linuxu bych spatřoval -stejně jako komentář 77- jako ideální řešení přístup přes SSH na NX, které mi přijde lepší než vámi popsané řešení. Okomentuji realizovatelnost vašeho řešení v Linuxu.
>>Dostane levny notebook, ktery se pripoji do firemni domeny.
Autorizace, autentizace a připojení ani pod Linuxem není problém.
>>Nacte se jeji profil, vsechny Group Policies se automaticky aplikuji.
Dosáhnout stejného účinku také není problém. (Linux pochopitleně tomu neříká Group Policies.)
>>Diky rizeni pristupu k siti muzu zakazat ucetni pristup, pokud by na “svem” notebooku cokoliv zmenila, nainstalovala nebo vypla a tim by ohrozila bezpecnost site (firewall, antivirus, dulezite utilitky ap.).
Zakázat cokoli měnit, instalovat a naplánovat automatické aktualizace není problém. Navíc tento problém odstraňuje zmíněné SSH s FreeNX.
>>Tim ji take donutim dodrzovat system a vsechen software vzdy aktualizovany, jinak se do site vubec nepripoji.
To podle mě není pravda, rootkity tohle obejdou. Z principu to lze vždy obejít (fyzický přístup k disku, možnost virtualizace).
>>Vsechny zmeny a nastaveni site ve firme (zmena nastaveni mailu, instalace programu, tiskaren, certifikatu ap.) se automaticky projevi i na jejim domacim notebooku.
V tom také není problém.
Účetnictví KelWin neznám.
re 78 : Bezpečnost systému není determinována kvalitou správce! Samozřejmě neschopný správce vytvoří nebezpečné řešení, ale ani sebelepší správce nepřekoná vady OS.
>>Provádět update, stejně jako aplikovat patřičnou politiku uživatelům a zabezpečovat bezpečnost a obslužnost platí jako prvořadé pro každý OS bez vyjímky.
Provádění updatů lze automatizovat a řešení bude bezúdržbové. Navíc i neupdatovaný Linux zůstává velmi bezpečným systémem.
K Sharepointu : Myslím si, že je to není důležité. Stejně to skoro nikdo z pracovníků neumí používat. Navíc na složitější úkoly kombinace Access, Excel, Sharepoint, Word stejně nestačí.
Rád bych upozornil zde přítomné zaslepence, že s licencí Win si pořizujete i podporu. A pokud si pořídíte sestavu s OEM licencí Win, tak vám tu podporu zajišťuje dodavatel a ne MS. Pokud je dodavatel lama, tak jste hlupáci, že u něho nakupujete a je to jenom váš problém.
Takže pokud budete chtít sestavu s OS a podporou, tak je jedno jestli zvolíte Win nebo Lin platformu. Platíte tak jako tak a Linuxové řešení vás může vyjít i dráž.
81: K OEM licenci MS nedodává podporu. Takže nemáte nárok na žádnou podporu.
V případě nákupu počítače s předinstalovaným OEM Win může, ale také nemusí, dodávat podporu výrobce počítače, ale ta podpora zůstává jen symbolická a nedá se srovnávat s jakoukoli placenou podporou k Linuxu. Seriózní výrobci Linuxových kompletů také dodávají bezplatně symbolickou podporu.
Podpora přibalovaná k dražším (multi)licencím Win je svou kvalitou podpora nižší třídy. Kvalitní podporu od Microsoft si také musí zaplatit extra a opravdu kvalitní podpora je u Win, RHEL i SLEDu dost drahá.
Pro firmy je kupovat podporu na kancelářské stroje ekonomický nesmysl a podporu kupují jen na servery.
80: … nepovídejte, to snad nemyslíte ani z legrace.
Kozec 63: Opět hloupá reakce, jako ostatně vždy, když se k něčemu vyjadřuješ. Úřad pochopitelně fungoval, jenže práce s aplikacemi byla tak non user friendly (a pochopitelně OO.org tomu nasadilo korunu), že to, co by běžný úředník udělal na MS Office za hodinu, se dělalo celý den. Pak se to poslalo na nějaké meziresortní projednání a opřipomínkování a vrátilo se to totálně zmršené, protože standardem v celém světě je MS a ne nějaký na MS si hrající open source bastl. A další věci; mail v Kontactu, který ani neuměl formátovat fonty a někdy si neporadil ani s diakritikou, maiserver, který propustil všechny spamy ale úřední maily zlikvidoval, a podobně. A ona firma z Moravy na tři písmena inkasovala od státu statisíce za administraci tohoto braku. Už jen několikaletá práce tam mne odradila od Linuxu na věky věků.
84. Technik
To, že nějaký blbec neumí s Linuxem zacházet, neznamená, že celý systém je na nic. To by Windows už hezky dlouho neexistovaly..
84: Nezlob se, ale je to celé přinejmenším neobvyklé. Skoro bych řekl, že vymyšlené…
1. Co tam píší za dokumenty? Většina úředních dokumentů je prostý minimálně formátovaný text. Speciálně formátovaný tisk jako různé výpisy z rejstříků provádí většinou speciální aplikace, která slouží k práci s daným rejstříkem. Takže údajná časová náročnost OOo kvůli “non user friendly” je nesmysl.
2. Běžný úředník neposílá dokumenty k meziresortnímu projednání.
3. Běžný úředník si rovněž nemůže přinést do práce svůj privátní notebook a pracovat na něm. (komentář 62)
4. Každý mail je podání, kterým je potřeba se zabývat. Proto se ve státní správě většinou nepoužívají antispamové filtry. Že by mail server dokonce zlikvidoval nějaké maily na základě automatického zpracování je blbost.
Taky mi příde, že to co píše 84. Technik je přinejmenším podivné. Že někdo nedokáže nastavit mailserver nebo poštovního klienta nejni snad chyba Linuxu.
MS a standart? To má být vtip? Vždyť ten bastl nejni kompatibilní ani sám se sebou.
A mailserver který zlikvidoval úřední maily? To jsem snad ještě neslyšel. Pokud ano, tak byl špatně nastaven. V tom případě jste si najali špatnou firmu. Za to ale Linux nemůže.
Taka otazka do plena, panstvo… Videli ste uz niekedy uradnicku, ktora si mysli, ze jej nefunguje pocitac? ![]()
Niektore tie damy su schopne po 2 hodinach volat do televizie. Ze by nejaky statny urad vydrzal nefungovat 2 roky a nebola by z toho medzinarodna afera, to je mimo medzi akejkolvek fantazie.
Linux nechci ani když by mě za něj někdo platil. Nechci něco co prakticky nikdo nepoužívá. Tím myslím na desktopu.
Kozec:
Jestli to nejni tím, že úřady obecně moc (efektivně) nefungují…
Adblock:
To se nám ulevilo. Už jsem si dělal starosti jestli nejsi taky “jednoprocentní”.
Netbooky s Windows 7 mají kratší výdrž baterie, než s XP
http://pctuning.tyden.cz/component/content/article/1-aktualni-zpravy/15489-netbooky-s-windows-7-maji-kratsi-vydrz-baterie-nez-s-xp
Windows Mobile tratily téměř třetinu podílu na trhu
http://pctuning.tyden.cz/component/content/article/1-aktualni-zpravy/15494-windows-mobile-tratily-temer-tretinu-podilu-na-trhu
Díra ve Windows 7, systém lze snadno na dálku shodit
http://www.cdr.cz/a/28246
Windows 7 a některá omezení daná licencí
http://notebook.cz/clanky/ostatni/2009/Windows-7-a-omezeni-dana-licenci
Windows 7 jsou zranitelné vůči 8 z 10 virů
http://www.root.cz/zpravicky/windows-7-jsou-zranitelne-vuci-8-z-10-viru/
Hack Windows 7: Známe zadní vrátka
http://www.zive.cz/clanky/hack-windows-7-zname-zadni-vratka/sc-3-a-149804/default.aspx
Vista, Windows 7, Ubuntu 9.04 and 9.10 boot speed comparison
http://tuxradar.com/content/vista-windows-7-ubuntu-904-and-910-boot-speed-comparison
Microsoft: zaplatíme vám, když zakážete indexaci Google
http://www.root.cz/zpravicky/microsoft-zaplatime-vam-kdyz-zakazete-indexaci-google/
Proč by měl Steve Ballmer odejít z Microsoftu
http://www.zive.cz/clanky/proc-by-mel-steve-ballmer-odejit-z-microsoftu/sc-3-a-150248/default.aspx
Soud potvrdil, že MS-DOS je ukradený
http://www.cdr.cz/a/21999
QDOS
http://cs.wikipedia.org/wiki/QDOS
Německo: Internet Explorer je nebezpečný, nepoužívejte ho
http://www.zive.cz/bleskovky/nemecko-internet-explorer-je-nebezpecny-nepouzivejte-ho/sc-4-a-150535/default.aspx
České a slovenské Windows počítače začal masivně ohrožovat zákeřný červ Conficker
http://www.novinky.cz/internet-a-pc/189067-ceske-a-slovenske-pocitace-zacal-masivne-ohrozovat-zakerny-cerv-conficker.html
Microsoft Commercial (early ’90s)
http://www.youtube.com/watch?v=vvX5SFFs3cI&feature=player_embedded
Ballmer sells windows1.0
http://www.youtube.com/watch?v=tGvHNNOLnCk
Svatá válka Microsoftu proti Linuxu
http://www.abclinuxu.cz/zpravicky/svata-valka-microsoftu-proti-linuxu
Microsoft varuje: v Exploreru je nová bezpečnostní chyba
http://www.zive.cz/bleskovky/microsoft-varuje-v-exploreru-je-nova-bezpecnostni-chyba/sc-4-a-150764/default.aspx
Problém Windows 7 s bateriemi notebooků
http://www.diit.cz/clanek/problem-windows-7-s-bateriemi-notebooku/35571/
Windows mají vážnou chybu, Microsoft o ní nevěděl 17 let
http://www.novinky.cz/internet-a-pc/software/191397-windows-maji-vaznou-chybu-microsoft-o-ni-nevedel-17-let.html
Únorová záplata může způsobit vážný pád operačního systému Windows
http://www.zive.cz/bleskovky/unorova-zaplata-muze-zpusobit-vazny-pad-operacniho-systemu-windows/sc-4-a-150876/default.aspx
Klávesa F1 může způsobit průnik útočníka do Windows
http://www.zive.cz/bleskovky/klavesa-f1-muze-zpusobit-prunik-utocnika-do-windows/sc-4-a-151164/default.aspx
Warez fóra varují: Neinstalujte aktualizaci Windows 7, deaktivuje crack
http://www.zive.cz/bleskovky/warez-fora-varuji-neinstalujte-aktualizaci-windows-7-deaktivuje-crack/sc-4-a-151059/default.aspx
Nová zero-day zranitelnost Internet Exploreru ohrožuje uživatele Windows XP
http://computerworld.cz/bezpecnost/nova-zero-day-zranitelnost-internet-exploreru-ohrozuje-uzivatele-windows-xp-5779
Microsoft varuje: Nemačkejte klávesu F1
http://technet.idnes.cz/microsoft-varuje-nemackejte-klavesu-f1-dy1-/sw_internet.asp?c=A100303_112014_sw_internet_vse
The best way to fight viruses? stop using Windows
Nejlepší způsob, jak bojovat proti virům? přestat používat Windows
http://www.itwire.com/opinion-and-analysis/open-sauce/37292-the-best-way-to-fight-viruses-stop-using-windows
Microsoft uzavřel patentovou dohodu s Amazon, prý kvůli Linuxu
http://www.abclinuxu.cz/zpravicky/microsoft-uzavrel-patentovou-dohodu-s-amazon-pry-kvuli-linuxu
Jak zrychlit start Windows 7? Změňte si barvu pozadí
http://www.novinky.cz/internet-a-pc/software/193851-jak-zrychlit-start-windows-7-zmente-si-barvu-pozadi.html
Google přestává používat Windows kvůli bezpečnosti
http://www.root.cz/zpravicky/google-prestava-pouzivat-windows-kvuli-bezpecnosti/
Zranitelnosti ve Windows XP již podlehlo 10 000 počítačů, jak se ubránit?
http://pcworld.cz/novinky/zraniletnosti-ve-windows-xp-jiz-podlehlo-10000-pocitacu-jak-se-ubranit-11110
Microsoft vzdává po 48 dnech prodej vlastních mobilů, prý o ně nebyl zájem
http://www.novinky.cz/internet-a-pc/mobil/205019-microsoft-vzdava-po-48-dnech-prodej-vlastnich-mobilu-pry-o-ne-nebyl-zajem.html
Windows a Internet Explorer mají vážné bezpečnostní trhliny
http://www.novinky.cz/internet-a-pc/software/202800-windows-a-internet-explorer-maji-vazne-bezpecnostni-trhliny.html
Microsoft neuspěl s telefonem pro teenagery. Projektu KIN odzvonilo
http://palmare.idnes.cz/microsoft-neuspel-s-telefonem-pro-teenagery-projektu-kin-odzvonilo-1gx-/tech-a-trendy.asp?c=A100702_142310_tech-a-trendy_ram
Nebezpečná díra Windows: zobrazení ikony zástupce spustí kód
http://www.zive.cz/bleskovky/nebezpecna-dira-windows-zobrazeni-ikony-zastupce-spusti-kod/sc-4-a-153065/default.aspx
Microsoft potvrdil kritickou chybu ve všech svých podporovaných systémech
http://www.root.cz/zpravicky/microsoft-potvrdil-kritickou-chybu-ve-vsech-svych-podporovanych-systemech/
Microsoft’s CEO, Funny, yet terrif
http://www.youtube.com/watch?v=Y89wBYVHkY4&NR=1
Bill Gates Windows Crash Movie
http://www.youtube.com/watch?v=TrAD25V7ll8
Microsoft získal patent na vypnutí operačního systému
http://www.abclinuxu.cz/zpravicky/microsoft-ziskal-patent-na-vypnuti-operacniho-systemu
86: Ale no tak, ty znalče… samozřejmě opět lžeš. Nevím, proč by běžný úředník neposílal dokumenty k mezirezportnímu jednání? To mi tedy vysvětli? Děláš ve správním řízení svůj díl úkolu a když k něčemu potřebuješ třeba vyjádření životního prostředí nebo financí, tak jim to prostě seseumírované pošleš. Nevím, kde děláš ty, ale docela rád bych viděl, kdo to tedy posílá na jiných ministerstvech než běžný úředník? To jako ministr? Co se týká “každý mail je podání”, je vidět, žes státní správu viděl z rychlíku. Jsou elektronická podatelny, jsou datové schránky. To je možno považovat za “podání” a pracuje se s ním tak. Mail typu “kolego, posílám ty fotky mostu v Bystřici, abyste je mohl zpracovat jako přílohu ke spisu Spr 25/2010-M/org” samozřejmě žádným podáním není. To je běžná pošta nahrazující nohy a telefony. Stejně tak se nepoužívá žádný “prostý text”. Používá se normální Word, Excel a další standardní formáty. Jak dlouho tady budete - komunito - lhát a bagatelizovat problémy skutečných úředníků? My se nebudeme přizpůsobovat vám. Jestli budete chtít s tím svým bastlem prorazit aspoň někam na obecní úřad, tak se budete muset přizpůsobit vy. Čím dřív to pochopíte, tím lépe pro vás. A čím později, tím lépe pro MS, protože on už to pochopil dávno.
Ako som uz hore naznacoval, nieje nic veselsie (a zaroven nic otravnejsie) ako nasrdeny uradnik, obzvlast ak je to este jemne reznute s prehnanym pocitom vlastnej dolezitosti a absenciou akychkolvek “IT vedomosti”
I tak by som to ale s wordom a excelom na uradoch tak cierne nevidel. Ono pravdepodobne bude stacit vyckat, nez sa zas nejaky z “najvyssich” uradnikov bude chciet narvat EU tam, kde ani cez den slnco nesvieti a v ramci tej akcie si spomenie, co sa v EU skutocne poklada za standard. A ci to potom budu ti “nizsi” uradnici placat v bastle od Microsoftu, alebo v bastle od Sunu, to je mne osobne uz uplne jedno ![]()
Kozec, ty sa prekonávaš. Takhle už nám vyhrožujete nějakých 15 let. No a vidíš. Neboj se; co se bude a nebo nebude v EU považovat v příštích letech za standard, se určitě nebude rozhodovat v komunitě. Money talks - bullshit walks. Takže asi tak. Můžeš trucovat a nebo si drásat lupy a uhry. Ty si opravdu myslíš, že si někdo nechá vzít kšeft na dodávku softu, ty naivní chudáku? Měl bys vidět, jaké boje se ve výběrových řízeních svádí na řemínky kolem krku k identifikačním visačkám a nebo na dodávku Sava na WC. A to jsou řádově tisícové položky. Firma která vyhraje roční kontrakt na mytí oken na úřadě je za vodou. Mytí 1 okno dvojdílné z obou stran - 500 Kč. Parapet - otření: 15 Kč. Luxování koberec 10 m čtvereční - 2 Kč. Spočítej si, co to dělá na jedno ministerstvo za rok při frekvenci luxování denně až obden a mytí oken 1 x 14 dní u vyšších úředníků a 1 x měsíc u nižších. A ty bys nám chtěl brát soft??? Ha ha ha ha ha ha…
94. Technik
Ocul, malicky, my dvaja sa pozname? Ale asi nie, pretoze inak by si vedel, ze mna kvakanim o uhroch nezaujmes.
O tom, co sa v EU povazuje za standard sa uz rozhodlo. Ovsem kedy sa to zavedie tam v za… teda tam u vas, to je naozaj vo hviezdach ![]()
TO Technik:
Šak ono to už dlouho trvat nebude… státní dluh je nyní 1 3000 0000 0000 a naskakuje o 3200Kč každou další vteřinu. A chudák jste tady jedině Vy pane, protože se neumíte chovat a nevím kdo Vás pak zaměstná, až nebude mít stát na výplaty. Co se Linuxu týče, tak ten si k lidem cestu najde. Na jaro měl ve statistikách TOP-listu podíl cca 0,90%, teď má cca 1,10% a do konce roku bude mít (až vyjde nové Ubuntu) 1,2% i více. Což s ohledem na podíl non-Windows systémů u nás není vůbec špatný výsledek.
2 Tomas: uznávám prohru, svou brilantní predikcí na konec tohoto roku jste mi odebral vítr z plachet. To už aby se Ballmer šel oběsit a my ve státní správě běželi studovat příkazovou řádku.
2 Technik :
A pak že jsou linuxáci fanatici.
Pěkný fanatismus a vztek zde předvádíte pouze vy. Vyzkoušel jste aspoň Linux ? Je to fakt dobrý systém a Open Office musí pro úřad stačit. ![]()
2 Technik :
Legrace bude, až po Windows bude někdo ve státní správě požadovat nějakou rozumnou bezpečnost.
Opravdu si myslíte, že se přechod na Linux vyplatí?
Když pominu potřebu zkušeného administrátora a jiné problémy co se zde řeší, tak vězte, že tím oním hlavním problémem bude schopnost efektivní práce vašich zaměstnanců i když se bude jednat jen o počítač s kancelářským balíkem. Lidé budou rádi, že zapnou počítač, udělají svoji práci a bude hotovo. Teď si vemte, že takovému zaměstnanci podstrčíte OpenOffice bežící pod linuxem, můžete jim ukázat jak to pc spustit a vypnout ale s tím OpenOfficem se stejnak budou muset naučit, protože ať už je to s MS Office podobné jak chce, tak nezvyk bude jedním z problémů a další problémy budou vznikat ( z nezkušenosti ) s používáním Linuxu, zaměstanec udělá něco tu něco támhle a už bude třeba podpory.. Toto nevídím jako jednorázové řešení, zaměstnance by bylo třeba poslat na drahé školení a i po něm nečekejte zázraky.. Toto je dobrá cesta jak o firmu přijít. Víte jak to bývá, co funguje dostatečně, tak s tím nic nedělat než se to ještě více podělá. Jiná věc by bylo řešení Windows a linux dát třeba na server, kde bude několik dalších virtualizovaných linuxových serverů třeba na chod, sběr dat z výrobní linky atd.
Linux zblízka využívá WordPress MU a běží na Blog.zive.cz. Vytvořte si svůj vlastní blog
Sledování přes RSS: články
a komentáře
Partnerská sekce pro IT profesionály:
Microsoft TechNet/MSDN